تاریخ : يكشنبه، 14 اسفند ماه، 1401
موضوع : اخبار

پنجاه و یکمین جلسه دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع مشکلات مبانی محاسبات مالیات صنف بارفروشان و موانع مطالبه مالیات ناشی از عدم تعهد ارزی صادرکنندگان مرزنشین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بار‌فروشان مشهد در این نشست تصریح کرد: میوه و تره بار از جمله محصولاتی هستند که ضایعات بسیاری دارند. از سویی، بعضا این محصولات با قیمتی پایین تر از نرخ خریداری شده، عرضه می شوند. لذا با توجه به مشکلات موجود، این صنف نمی توانند با اسناد و مدارک، عملکرد خودشان را به سازمان امور مالیاتی اثبات کنند. باغداران و کشاورزان طرف قرارداد بارفروشان هستند و از آن جا که در کشور ما شرکتهای کشت و صنعت بزرگ چندانی وجود ندارد تا دارای فاکتور و سند باشند و آن را در اختیار بارفروشان قرار دهند، در حوزه امور مالیاتی با چالش مواجه هستیم. در حوزه دفترنویسی نیز با معضلات بزرگی مواجه هستیم، چرا که نرخ ها واقعی نیست، لذا یا باید سند سازی لازم صورت گیرد تا پاسخگوی ممیزین مالیاتی باشیم یا این که در این حوزه با سازمان امور مالیاتی به تفاهم برسیم. راهکاری باید در این حوزه اندیشیده شود.



ساکن برجی ادامه داد: هر ساله با اداره مالیاتی در این رابطه توافق می کنیم اما گاها ممیزین مالیاتی توافقات را رعایت نمی کنند این مساله سبب می شود کل صنف با چالش مواجه شوند. در سال جاری بیش از ۹۰ درصد اعضای صنف بارفروشان به صورت مجدد توسط سازمان امور مالیاتی مورد پیگیری قرار گرفتند.

رئیس اتحادیه بار‌فروشان مشهد عنوان کرد: در حال حاضر شیوه محاسبه مالیات براساس بارنامه نیز صحیح نیست. از آن جایی که رقم مالیات بیش از واقعیت است، مالیات مطالبه شده به تناسب عملکرد بارفروش نیست.
وی با تاکید بر اینکه کارت خوان نیز مبنای صحیحی برای محاسبه مالیات نیست، افزود: گاها فروشی که انجام می شود، همراه با ضرر است؛ اما اداره امور مالیاتی همواره فروش را مبنای سود می پندارد. به بیان دیگر، هر چند که گاها فروش برخی از اقلام در بخش تره بار همراه با سود است؛ اما طی سال ممکن است همان قلم از محصولات زیان ده باشد لذا نمی توان همواره سود را مبنای فروش در نظر گرفت.

ساکن برجی اظهار کرد: ۳ درصد ضریب مالیاتی برای صنف بارفروشان معقول  نیست. لذا باید در ضریب مالیاتی صنف بارفروشان نیز تجدید نظری صورت بگیرد. اصول ثابت و صحیحی برای اخذ مالیات از صنف بارفروشان وجود ندارد. متاسفانه ارجاع پرونده های این چنینی به شوراهای حل اختلاف نیزعلاوه بر زمان بر بودن، هزینه زا است.




منبع این مقاله : :اتحادیه صنف بارفروشان مشهد
آدرس این مطلب : http://www.esbm.ir/21/اصول-ثابت-و-صحیحی-برای-اخذ-مالیات-از-صنف-بارفروشان-وجود-ندارد/